Welkom bij Wiel van Plezier

Ieder kind is uniek en beschikt over mooie kwaliteiten. Kwaliteiten die overschaduwd kunnen worden, doordat het kind dreigt te stagneren in zijn ontwikkeling. Deze stagnatie is vaak zichtbaar in het gedrag van het kind. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: het kind heeft ineens moeite met in slaap komen, het kan teruggetrokken of juist agressief gedrag gaan vertonen, het heeft moeite om zich voor een langere periode op een taak te concentreren of hij of zij vindt het lastig om vriendjes te maken en deze contacten te behouden.

Herkent u één of meerdere van deze voorbeelden?
Kindertherapie praktijk Wiel van Plezier in Leiden kan uitkomst bieden.

Het beste uit jouw kind halen?

Voor wie is kindertherapie?

Psychomotorische kindertherapie is voor veel klachten inzetbaar. De meest voorkomende klachten op een rijtje gezet:

Sociaal/emotioneel
Teruggetrokken of agressief gedrag | Lusteloosheid, nergens meer zin in hebben
Slaap-eetproblemen | Negatief zelfbeeld | Pesten of gepest worden (weerbaarheid)
Moeilijk contact maken met leeftijdsgenootjes

Cognitief
Intrinsieke motivatieproblemen | Concentratieproblemen | Planmatig werken | Impulsiviteit

Motoriek
Houterig, onhandig bewegen | Over-beweeglijkheid | Grove-fijne motoriek
Te weinig lichaamsbesef/bewustzijn

Ook kan de ontwikkeling van een kind stagneren ten gevolge van een stoornis zoals bijvoorbeeld:
AD(H)D, autisme(Asperger, PDD-NOS), angststoornissen, hechtingsproblematiek of een traumatische gebeurtenis (verlies/rouw, ziekte, scheiding, seksueel misbruik)

Werkwijze

Er vindt eerst een intakegesprek plaats. In dit gesprek verzamel ik zoveel mogelijk informatie over de ontwikkeling en problematiek van uw kind. Tijdens de eerste 5 sessies zal ik het gedrag van uw kind observeren en analyseren. Hierbij kijk ik naar verschillende aspecten die terug te zien zijn in het gedrag, bijvoorbeeld: De motoriek van uw kind, hoe reageert uw kind emotioneel op verschillende situaties en hoe maakt het contact met anderen.
De verzamelde informatie verwerk ik in een onderzoeksrapport dat ik met u zal bespreken. Naar aanleiding van het onderzoeksrapport stel ik een specifiek op uw kind afgestemd behandelplan op, waarmee wij de therapie kunnen starten.

Items die tijdens de therapie aan bod kunnen komen zijn:

  • Wat voel ik in mijn lijf, wie ben ik, wat kan ik en waar word ik blij van
  • Cognitieve vaardigheden aanleren, zoals planmatig werken
  • Hoe kan ik de baas blijven over mijn eigen emoties
  • Hoe leg ik contact met anderen en hoe kan ik deze contacten behouden