Coaching op de vloer
Als oud leerkracht binnen het basisonderwijs weet ik vanuit ervaring dat je soms te maken krijgt met een groep (klas) waarvan je voelt dat het niet lekker loopt, de interactie tussen kinderen en leerkracht is uit balans met als gevolg dat de groepsdynamiek is verstoord.
Dit is vaak terug te zien in het gedrag van kinderen:
Je kan hier denken aan:
Kinderen voelen zich niet veilig in de groep;
Ze laten teruggetrokken gedrag zien;
Kinderen laten storend gedrag zien;
Kinderen durven zich niet meer te uiten en/of vragen te stellen vanuit angst om uitgelachen te worden etc…..
Het beste uit jouw kind halen?
Voor wie is kindertherapie?
Psychomotorische kindertherapie is voor veel klachten inzetbaar. De meest voorkomende klachten op een rijtje gezet:
Sociaal/emotioneel
Teruggetrokken of agressief gedrag | Lusteloosheid, nergens meer zin in hebben
Slaap-eetproblemen | Negatief zelfbeeld | Pesten of gepest worden (weerbaarheid)
Moeilijk contact maken met leeftijdsgenootjes
Cognitief
Intrinsieke motivatieproblemen | Concentratieproblemen | Planmatig werken | Impulsiviteit
Motoriek
Houterig, onhandig bewegen | Over-beweeglijkheid | Grove-fijne motoriek
Te weinig lichaamsbesef/bewustzijn
Ook kan de ontwikkeling van een kind stagneren ten gevolge van een stoornis zoals bijvoorbeeld:
AD(H)D, autisme(Asperger, PDD-NOS), angststoornissen, hechtingsproblematiek of een traumatische gebeurtenis (verlies/rouw, ziekte, scheiding, seksueel misbruik)
Werkwijze
Er vindt eerst een intakegesprek plaats. In dit gesprek verzamel ik zoveel mogelijk informatie over de ontwikkeling en problematiek van uw kind. Tijdens de eerste 5 sessies zal ik het gedrag van uw kind observeren en analyseren. Hierbij kijk ik naar verschillende aspecten die terug te zien zijn in het gedrag, bijvoorbeeld: De motoriek van uw kind, hoe reageert uw kind emotioneel op verschillende situaties en hoe maakt het contact met anderen.
De verzamelde informatie verwerk ik in een onderzoeksrapport dat ik met u zal bespreken. Naar aanleiding van het onderzoeksrapport stel ik een specifiek op uw kind afgestemd behandelplan op, waarmee wij de therapie kunnen starten.
Items die tijdens de therapie aan bod kunnen komen zijn:
- Wat voel ik in mijn lijf, wie ben ik, wat kan ik en waar word ik blij van
- Cognitieve vaardigheden aanleren, zoals planmatig werken
- Hoe kan ik de baas blijven over mijn eigen emoties
- Hoe leg ik contact met anderen en hoe kan ik deze contacten behouden